1968թ.
ամռանն էր: Հակոբը Երևանի №… միջնակարգ դպրոցում ավարտական քննություններ էր
հանձնում: Այդ օրը նա պետք է քննություն հանձներ քիմիայից: Հակոբը լավ էր սովորում
և քննությունից առաջ ուրիշ աշակերտների նման չէր հուզվում, չէր վախենում կտրվելուց,
ընդհակառակը՝ վստահ էր, որ ամենաբարձր գնահատականը, այսինքն՝ հինգ կստանա:
Ուսանողներին
մեկիկ-մեկիկ ներս էին կանչում քննասենյակ, որի դռներին մեծ տառերով թղթե ցուցանակ
էր փակցված՝ «ԱՎԱՐՏԱԿԱՆ ՔՆՆՈՒՒԹՅՈՒՆ ՔԻՄԻԱՅԻՑ»: Քննություն հանձնող աշակերտները
խռնված էին քննասենյակի դռների մոտ և քննություն հանձնած ամեն մի աշակերտին
մանրամասն հարցաքննում էին, որպեսզի պարզեն, թե ինչպիսի՞ լրացուցիչ հարցեր են
տալիս, ինչպե՞ս են տրամադրված հանձնաժողովի անդամները և այլն: Ամենաշատը հուզված
էին վատ առաջադիմությամբ աշակերտները, քանի որ քննությունից կտրվելու դեպքում
ստիպված էին լինելու մնալ նույն դասարանում, այսինքն՝ երկտարեցի դառնալ, այն էլ՝
ավարտական 10-րդ դասարանում: Նրանց երազանքը՝ այդ «անիծյալ» քիմիայից մի «կոտրված»
երեք ստանալն էր, այնքան որ քննությունից «պլստային» ու ավարտեին դպրոցը:
Քննական
հանձնածողովի նախագահը դպրոցի ուսմասվարն էր, ընկեր Չթչյանը, տարիքն առած,
սպիտակահեր մի կին, ով երկար տարիներ քիմիա էր դասավանդել դպրոցում: Աշակերտները
նրան չէին սիրում, քանի որ միշտ խիստ էր, երբեք սիրալիր կամ ընկերական չէր և ո՛չ
մի աշակերտի հետ: Հակոբն ընդհանրապես արհամարհում էր նրան, որովհետև զգացել էր, որ
որոշ քիմիայի խնդիրներ նա դժվարանում էր լուծել: Հակոբի կարծիքով քիմիայի
խնդիրներն ամենահեշտն էին՝ համեմատած ֆիզիկայի և մաթեմատիկայի: «Պատկերացնում եմ,
թե ինչքան թույլ է քիմիայի դասատուն այդ առարկաներից», - երբեմն մտածում էր նա:
Հակոբն էլ մյուս աշակերտների նման չէր սիրում նրան, ով քիմիա էր դասավանդել նրան
ավարտական՝ 10-րդ դասարանում, իսկ ավելի ցածր դասարաններում՝ ընկեր Աղաջանյանն ու
ընկեր Եսայանը:
Ընկեր
Չթչյանը հենց սկզբից բարձր գնահատական, այսինքն՝ հինգ չնշանակեց Հակոբին,
արդարացիորեն հարուցելով Հակոբի զայրութը և համադասարանցիների զարմանքը: Հակոբի
նման ընդունակ ու գերազանց սովորող աշակերտին ցածր նշանակելը շատ անարդար էր
ուսուցչի կողմից, քանի որ աշակերտների մոտ Հակոբի հեղինակությունը գիտելիքների
առումով, գրեթե նույնքան բարձր էր, որքան ուսուցիչներինը:
Առաջին
անգամ, երբ ուսուցիչը դաս հարցրեց Հակոբին, նա, ինչպես միշտ, գերազանց պատմեց
դասը, պատասխանեց ուսուցչի բոլոր հարցերին, բայց չորս ստացավ: Հակոբն առարկեց,
ասելով.
-
Ես դասն անթերի պատմեցի, Ձեր տված բոլոր հարցերին պատասխանեցի, կարելի է՞ իմանալ,
թե ի՞նչն է պատճառը, որ ինձ հինգ չնշանակեցիք:
-
Տղա՛, նստիր տեղդ և մյուս անգամ չհամարձակվես ինձ սովորեցնել, թե ինչպես պետք է
գնահատեմ, - զայրացավ ուսուցչուհին, - դասից հետ էլ՝ կմնաս, միասին կգնանք տնօրենի
մոտ, որպեսզի նրան բացատրություն տաս քո՝ աշակերտին ոչ վայել, անարժան վարքի
համար:
Դասարանում
դժգոհության ալիք բարձրացավ, աղմկում էին բոլորը և նստած տեղերից գոռգոռում.
- Ա՜խր, ինչի՞ համար…
- Նա ձեզ վիրավորե՞ց…
- Դասը գերազանց չպատմե՞ց…
- Ձեր տված բոլոր հարցերին
սպառիչ պատասխաններ չտվե՞ց…
- Սա ի՞նչ բան է, իսկ որտե՞ղ է
արդարությունը, հը՞…
- Նա ընդամենն ուզում էր, որ
իրեն արդար գնահատեիք…
-
Լռությու՜ն, լռությու՜ն, - սաստեց ուսուցչուհին, - ցանկացողները կարող են մեր հետ
գալ տնօրենի՝ ընկեր Վարոսյանի մոտ:
Այդ
խոսքերը կախարդական ազդեցություն ունեցան դասարանի վրա. բոլորը լռեցին ու
սթափվեցին, ոչ ոք չէր ուզում գնալ տնօրենի մոտ: Տնօրենը հիսունն անց մի
բարձրահասակ տղամարդ էր՝ ֆիզիկայի ուսուցիչը, ով շատ խիստ ու պահանջկոտ էր: Նա
միշտ հագնում էր մուգ, մոխրագույն կոստյում և նույն գույնի փողկապ էր կրում: Աշակերտները
նրա անունը լսելուց անգամ սարսափում էին: Ընկեր Վարոսյանն ազնիվ, արդարամիտ, իր
առարկային գերազանց տիրապետող մարդ էր, բայց չէր հանդուրժում որևէ անկարգություն:
Զայրացած ժամանակ նա կարող էր նույնիսկ
ապտակել: Նրանից վախենում էին անգամ դպրոցը վաղուց ավարտած շրջանավարտները,
թաղամասային հեղինակությունները, խուլիգանները: Հակոբը մի անգամ ականատես եղավ մի
դեպքի, երբ դպրոցի ետևում գտնվող մարզադաշտում հավաքված մի խումբ 18-25 տարեկան փողոցային
խուլիգաններ, միմյանց հետ հաշվեհարդար էին տեսնում: Փոխադարձ գոռգոռոցներից ու հայհոյանքներից
հետո նրանցից մեկը դանակ հանեց և արդեն
պատրաստվում էր հարվածել իր դիմաց կանգնածին, երբ ընկեր Վարոսյանն աներկյուղ, պինդ
բռնեց նրա ականջից.
-
Ի՞նչ է այստեղ կատարվու՜մ, - «մռնչաց» նա:
Բոլորը
միանգամից սսկվեցին ու այս ու այն կողմ փախան: Դանակը ձեռքին տղան լացակումած,
խնդրում, աղաչում էր նրան, որ բաց թողնի.
-
Վա՜խ, վա՜խ, ցավում է, ընկեր Վարոսյա՛ն, բաց թողեք, էլ չեմ անի, խնդրու՜մ եմ,
խնդրու՜մ եմ…
Տնօրենը
տղայի ձեռքից վերցրեց դանակը, դրեց իր գրպանը և ասաց.
-
Այլևս ո՛չ քեզ, ո՛չ էլ քո հետ եկածներին դպրոցի տարածքում չտեսնեմ, հասկացա՞ր, -
գոռաց նա:
-
Հասկացա՛, ընկեր Վարոսյան, հասկացա՛, - ծղրտաց նա ու փախավ:
Քիմիայի
ուսուցչուհին Հակոբին ուղեկցեց դեպի դպրոցի տնօրենի առանձնասենյակը: Երբ տնօրենը
տեսավ նրանց, շատ զարմացավ ու գլուխը շրջելով դեպի ուսուցչուհին, խստությամբ հարցրեց.
-
Ընկեր Չթչյան, ինչու՞ եք մեր դպրոցի լավագույն աշակերտին բերել ինձ մոտ, ի՞նչ է
արել:
-
Սա է՞ լավագույն աշակերտը, լավ չի սովորում, դասի ժամանակ իրեն կարգին չի պահում,
խանգարում է դասը, եթե այսպես շարունակի՝ կմնա նույն դասարանում, - գանգատվեց նա:
- Անհնար
է, որ նա լավ չսովորի դասը: Ինչ վերաբերվում է նրա վարքին, ես նրա նման կարգապահ աշակերտի
դեռ չեմ հանդիպել: Իսկ գիտե՞ք, թե ինչքան ուժեղ է ֆիզիկայից ու մաթեմատիկայից, չէ՞
որ ես էլ նրան ֆիզիկա եմ դասավանդում: Անկեղծ ասած՝ միշտ զարմացել եմ, թե ի՜նչ հեշտությամբ
ու արագությամբ է Հակոբը լուծում ֆիզիկայի խնդիրները, նույնիսկ ամենաբարդերը:
Հակոբը
քաջալերվելով տնօրենի՝ իր հասցեին արված գովասանական խոսքերից, հուզված ասաց.
-
Ընկեր Վարոսյան, ես միայն խնդրեցի բացատրել, թե ինչու՞ է ինձ ցածր գնահատում,
ուրիշ ոչինչ չի եղել, երդվում եմ:
-
Իսկ ինչու՞, ընկեր Չթչյան նրան չեք բացատրել, թե ինչու՞ եք ցածր թվանշան նշանակում:
Աշակերտն իրավունք ունի իմանալու, թե ինչպե՞ս և ի՞նչ չափանիշներով են նրան
գնահատում, դեռ ավելին, նա կարող է պահանջել, այո՛, այո՛, պահանջել, այլ ոչ թե
խնդրել, որ իրեն լրացուցիչ հարցեր տան բարձր գնահատականի համար: Ձեր սպառնալիքը
նրան նույն դասարանում թողնելու մասին ընդհանրապես լուրջ չէ… Հակոբի նման
աշակերտները երբեք երկտարեցի չեն դառնում… Լավ մտածեք ասածներիս մասին և մի
փչացրեք ձեր հարաբերություններն աշակերտների հետ, մանավանդ՝ Հակոբի նման աշակերտի:
Այդ
դեպքից հետո քիմիայի դասատուն դադարեց դաս հարցնել Հակոբին և այնպես էր պահում
իրեն, որ կարծես Հակոբը դասարանում ընդհանրապես ներկա չէր: «Եթե այսպես շարունակվի, - մտածում էր Հակոբը,
- քառորդս չորսով կփակվի, որովհետև ընդամենը մեկ՝ չորս գնահատական եմ ստացել
քառորդի սկզբում, իսկ հիմա էլ՝ քառորդի ավարտին ենք մոտենում, պետք է մի բան
մտածեմ…»:
Պատահմամբ
նա հիշեց տնօրենի ասածը. «Անկեղծ ասած՝ միշտ զարմացել եմ, թե ի՜նչ հեշտությամբ ու
արագությամբ է Հակոբը լուծում ֆիզիկայի խնդիրները, նույնիսկ ամենաբարդերը»: «Բայց
չէ՞ որ քիմիայի դասատուն թույլ էր հենց խնդիրներից, ուրեմն պետք էր հենց խնդիրներից էլ սկսել», - հուզված մտածեց նա:
Հաջոր օրը, երբ ուսուցիչը ստուգում էր տնային աշխատանքը, նա հայտարարեց, որ
խնդիրներից մեկը դժվար էր, հետևաբար դասարանցիներից ոչ մեկը չի կարողացել լուծել: Տարիքն
առած ուսուցչուհին բավականին երկար ժամանակ գրատախտակի մոտ կավիճը ձեռքին փորձում
էր լուծել այն, բայց ապարդյուն, չէր ստացվում: Աշակերտները նստած տեղներից սկսեցին
աղմկել.
-
Եթե Դուք չեք կարողանում լուծել, ապա մենք ո՞նց լուծենք…
-
Ինչու՞ այսպիսի դժվար խնդիրները դասարանում չենք լուծում, այլ հանձնարարում եք որպես
տնային աշխատանք, արդարացի չէ…
Ոսուցչուհին
հասկացավ, որ Հակոբը ծուղակ էր պատրաստել, որպեսզի ցույց տար իր առավելությունը …
Փաստորեն Հակոբն այս քայլով ասում էր. «Եթե ես քեզանից ուժեղ եմ խնդիրների մեջ,
ապա ինչու ես ինձ ցածր գնահատում և դեռ տնօրենի մոտ էլ սպառնում, որ կթողնես նույն
դասարանում»: Նա գրատախտակի մոտ կանչեց Հակոբին և ասաց.
-
Ինքդ լուծի՛ր…
-
Հակոբը պարզ և հասկանալի, հեշտությամբ ու արագ ներկայացրեց դժվարին խնդրի լուծումը
և այնպես, կարծես դա գրքի ամենահեշտ խնդիրն էր ու գնաց, նստեց իր տեղը:
Ուսուցչուհին
հինգ նշանակեց, բայց չգովաբանեց նրան: Դասարանը լուռ էր… Աշակերտները նույնպես
հասկացան, թե ինչ կատարվեց: Այդ օրվանից հետո, թեև ուսուցչուհին ավելի ատեց
Հակոբին, բայց այլևս երբեք ցածր չգնահատեց նրան:
Ավարտական
քննական հանձնաժողովի մյուս անդամներն էին, ընկեր՝ Եսայանը և ընկեր Աղաջանյանը,
ովքեր շատ էին սիրում Հակոբին, որպես կարգապահ, ջանասեր, ընդունակ ու գերազանց
սովորող աշակարետի: Երբ քննություն հանձնելու հերթը հասավ Հակոբին, այս երկու
կանայք մի առանձնահատուկ ուշադրությամբ ու հպարտությամբ էին լսում իրենց սիրելի
աշակերտին: Հարցաթերթիկի բոլոր երեք հարցերին էլ Հակոբը շատ սպառիչ պատասխաններ
տվեց: Բոլորը հիացած էին, բացի ընկեր Չթչյանից: Գնահատական նշանակելիս նա ասաց.
-
Վերջին հարցը չուգոնի ձուլման դոմենյան ու մարտենյան եղանակների մասին էր: Այդ եղանակներն բոլորովին չեն
տարբերվում միմյանցից, մինչդեռ դու տարբերություն դրեցիր նրանց միջև: Ինչպե՞ս
հասկանանք դա… Ինչու՞ այս հարցին լավ չես պատրաստվել: Այդ պատճառով ես ստիպված եմ
քեզ չորս նշանակել, - հաղթական տեսք ընդունելով, ասաց նա:
Հանձնաժողովի
մյուս երկու անդամները տարակուսած իրար նայեցին, որովհետև ընկեր Չթչյանը
բացարձակապես սխալ էր: Ըստ երևույթին տարիքն առած ուսուցչուհին շփոթմամբ խառնել
էր, որ այդ եղանակները տարբեր են: Մեղմելու համար, ընկեր Աղաջանյանն ասաց.
-
Ընկեր Չթչյան, երկուսդ էլ ճիշտ եք, քանի որ այդ եղանակներն այնքան էլ շատ չեն
տարբերվում, և իմ կարծիքով մեր սիրելի աշակերտի՝ Հակոբի գնահատականը չպետք է
դրանից տուժի:
-
Ես էլ եմ այդպես կարծում, հարգելի ընկեր Չթչյան, - ավելացրեց մյուս ուսուցչուհին՝
ընկեր Եսայանը, ով նույնպես Հակոբի կողմից էր:
Միջամտելու
հերթը Հակոբինն էր, ով իր երիտասարդ հասակի պատճառով ավելի անզուսպ էր.
-
Ես պնդում եմ, որ չուգունի հալման դոմենյան եղանակը միանգամայն տարբեր է
մարտենյանից: Ինչպե՞ս կարող էիք Դուք նման բան ասել: Եթե ինձ չեք հավատում, բացե՛ք
դասագիրքը և համոզվե՛ք, - զայրացած ձայնը բարձրացրեց նա…
-
Երիտասա՛րդ, չափդ ճանաչի՛ր, դու երևի մոռացել ես, թե ու՞մ հետ ես խոսում և որտե՞ղ
ես գտնվում, - իր հերթին գոռաց ընկեր
Չթչյանը:
Հանձնաժողովի
մյուս անդամներին ոչ մի կերպ չէր հաջողվում հանգստացնել ո՛չ ընկեր Չթչյանին, և ո՛չ
էլ՝ Հակոբին: Երկուսն էլ ծայրահեղորեն նյարդայնացած էին: Աղմուկն այնքան շատ էր,
որ նույնիսկ տնօրենին հասավ այն: Նա շտապեց գնալ քննասենյակ՝ տեսնելու, թե ի՞նչ է
այնտեղ կատարվում:
- Ի՞նչ
է եղել, սա քննասենյա՞կ է, թե՞ երկաթուղային կայարան: Ինչու՞ եք այսքան աղմկում: Ի՞նչ
է պատահել…
-
Ոչինչ էլ չի պատահել, ընկեր Վարոսյան, - փորձեց իրադրությունը մեղմել ընկեր Եսայանը,
- պարզապես մեր լավագույն աշակերտը փայլուն պատասխանեց հարցաթերթիկի բոլոր երեք
հարցերին, հիմա էլ գիտական բանավեճի մեջ է մտել մեր հարգարժան ուսմասվարի՝ ընկեր
Չթչյանի հետ:
-
Իսկապե՞ս, - զարմացավ տնօրենը, - հիմա գիտական բանավեճի ժամանակ չէ, հինգ
նշանակեք, թող գնա: Դրսում էլի աշակերտներ կան, դուք նրանց մասին մտածել ե՞ք, ա՜խր
նրանք էլ պետք հասցնեն քնություն հանձնել այսօր: Դուք, որպես քննական հանձնաժողովի
նախագահ, նրանց մասին մոռացել էի՞ք, ընկեր Չթչյա՛ն: Բանավեճերով կարող եք
քննությունից հետո էլ զբաղվել:
Մի
քիչ հետո, երբ Հակոբն արդեն դուրս էր եկել քննասենյակից, նա ժպտալով, ասաց.
- Տեսնու՞մ
եք՝ ինչպիսի՜ սերունդ ենք կրթում ու դաստիարակում, նույնիսկ քննության ժամանակ են
գիտական բանավեճերի մեջ մտնում իրենց ուսուցիչների հետ…
ՄԱՐՏԻՆ
ՇԻՐԻՆՅԱՆ
Կալիֆորնիա,
Գլենդեյլ
20
նոյեմբերի, 2018թ.
No comments:
Post a Comment